...just lovely poodles
PsInfo > Autem do Švédska a v něm

Autem do Švédska a v něm

dojmy a tipy zpoza volantu

Pokud byste se někdy chystali do této severské země (třeba u příležitosti světové výstavy ve Stockholmu), možná oceníte několik postřehů, o něž se s vámi rozdělíme v tomto článku.

Úvodem se sluší podotknout, že možností je několik; nabízí se přímá cesta přes Polsko, další přímá přes Německo, či přes Německo a Dánsko. Ještě podotýkáme, že první možnost jsme zatím neabsolvovali, před poslední cestou jsme ji zavrhli kvůli nevalnému stavu polských silnic.

Z Prahy na Berlín s větrem o závod

Ano, pokud se vydáte na sever přes Německo, nejvhodnější cesta je z Čech na Berlín. Jenže ono to tak s větrem o závod tak úplně nebude. Cesta z Prahy po D8 je poměrně pohodová a dálnice je v dobrém stavu. Je však nutné pouze počítat s přerušením přes České středohoří, než se u Ústí nad Labem opět napojíte na rafinovaně zákeřném kruhovém objezdu na pokračování dálnice. Cesta přes tuto hornatou část se vyznačuje stoupáními a klesáními a občas i nepříjemnými zatáčkami, takže je záhodno mít se na pozoru.
Napojení na před pár lety dostavěný úsek na německé hranice je tečka sama pro sebe - počítejte s ostrým kruhovým objezdem s několika výjezdy. Ten správný je ten (tuším) skoro poslední.
Od teď už to s větrem o závod určitě nebude, čekejte pokles rychlosti místy až na 60 km/h a dlouhé, leč dobře osvětlené tunely. Více o úseku D8 z Ústí zde>>>. D8 vás zanedlouho přivede na nevelkou celnici, kde česká D8 přechází v Německou A17 do Drážďan. Drážďany je nejsnažší objet a napojit se na A13 do Berlína. Cesta sice možná nepříliš zajímavá, ale aspoň nejkratší. Všehovšudy asi tak 3 až 4 hodiny jízdy z Prahy.

Od Berlína k pobřeží a přes moře

Zatímco cestě na Berlín se dá vyhnout snad jedině cestou přes Polsko (popsanou cestou na Berlín jezdí i cestovky jako Student Agency či Bohemian Lines), za Berlínem záleží na tom, jak chcete překonávat mořské vody oddělující Švédsko. Možností přepravy trajektem je bezpočet, my jsmy využili služeb společnosti Scandlines z Německa (Sassnitz) do Švédska (Trelleborg), kterážto zmíněná cesta trvá asi tři a tři čtvrtě hodiny. Zpáteční otevřená jízdenka vás s autem (do 6 m délky a 9 osob včetně) vyjde na zhruba 220 euro. Rezervace není nutná, ale pokud si troufáte dorazit na místo včas a chcete jet některým určitým spojem, je samozřejmě přes internet možná (intervaly mezi jednotlivými spoji jsou několikahodinové).

Jinou možností je třeba Rostock či Trävemunde (poblíž Lübecku), společnosti TT-Line či Scandlines. Odtud se dostanete rovněž přímo na švédskou pevninu. Co se týče přeprav trajektem, počítejte s tím, že během cest zpravidla není možný vstup po vyplutí až do chvíle před přistáním na palubu s auty.

Pokud se rozhodnete pro cestu přes Dánsko, tak ani to neznamená nějak špatnou volbu - je to jen více času za volantem a méně na moři. K tomuto bodu důležitá poznámka! Ačkoli to některé zdroje (a to i nové mapy) neuvádějí, most mezi Kodaní a Malmö je dostavěný a v provozu! Více o Öresund bron zde>>> (to je onen most, 16 km dlouhý). Jedna cesta přes něj vás přijde s autem do 6  metrů zdéli na 34 euro (aktuální ceny v tomto ceníku mýtného). Druhým řešením je využití trajektu z Helsingøru do Helsingborgu. Cesta na asi patnáct minut.

K cestě přes Německo doporučujeme využívat spíše dálnic, ačkoli to někdy neznamená nejpřímější cestu vzdušnou čarou. Je to rychlejší, než se zdržovat na průjezdech městy, čemuž se ne vždy lze vyhnout. Na Sassnitz vás navede A11 a poté A20, z té odbočka na Stralsund a Sassnitz. Na Rostock a Trävemunde spíše A24 (na Rostock odbočka na A19). Přejezdy mezi dálnicemi jsou plynulé s dostatečným upozorněním.

Na závěr snad ještě upozornění, že čerpací stanice nejsou kolem dálnic rozmístěny tak hustě jako u nás a od jedné k druhé jsou vzdálenosti i kolem sta kilometrů. Počítejte s tím.

Po Švédsku snadno a - ne příliš rychle

K cestě po švédských silnicích upozorňujeme především na jeden důležitý fakt a to jsou maximální rychlosti - ve městěch 50, mimo město 70 a na dálnicích 110 km/h. Švédové jsou velmi ukáznění řidiči a málokdy se potkáte s nějakým švédským závodníkem. Pokud máte sklony k podobnému stylu jízdy, důrazně upozorňujeme na častý výskyt radarů a to i v zatáčkách a na silnicích nižších tříd, hlavně v jižním a středním Švédsku.

Švédské dálnice a silnice jsou ve velmi dobrém stavu a značení je přehledné a včasné, takže nejspíše nezabloudíte. Pozor si však dejte na dálničních sjezdech, nejsou v některých případech tak plynulé jako ty německé a někdy na konci číhá i ostřejší zatáčka a podstatné zúžení.

Pokud jsme radili po Německu využívat spíše dálnic, ve Švédsku se není třeba bát sjet z dálnice a zkrátit si cestu rychlostní silnicí. Maximální povolená rychlost je většinou stejná, povrch stejně kvalitní jako na dálnicích, jen nejsou tak široké. Snad jediný rozdíl je v nižším výskytu odpočívadel, která se kolem dálnic vyskytují poměrně zhusta. Odpočívadla (označená symbolem stromku a lavičky) jsou vždy zařízena toaletami (zdarma), lavičkami a stolky, kde se lze v klidu najíst a odpočinout si. A přijde-li na to, tak v klidu i přespat :).

Dopravní značení je obecně přehledné a včasné. Ve Švédsku je bezpečnost na prvním místě, takže jakékoli komplikace (překážky, nehody apod.) jsou velmi dobře značené a víte o nich často dříve, než se k nim vůbec dostanete na dohled.

Krátká, leč důležitá, kapitolka o tankování

Čerpací stanice jsou k potkání častěji než v Německu. Nenechte se zmást, není-li benzínka hned u dálnice. Někdy je třeba přejet přes dálnici nadjezdem a poté se zase na dálnici vrátit. Není však třeba mít obavy, značky vás bezpečně navedou tam i zpět. Co se cen týče, doporučujeme tankovat v blízkosti, nebo nejlépe přímo ve větších městech. Po cestě na Stockholm Malmö počínaje, přes Lund, Jönköping, Linköping a Norrköping, až po samotný Stockholm. Počítejte také s tím, že ceny mohou být směrem k severu vyšší, než na hustěji osídleném jihu (ale nijak dramaticky).

Kapitolkou samy pro sebe jsou samoobslužné benzínky. Vyskytují se poměrně hojně a fungují buď na kartu (kort), nebo na bankovky (sedel). Jednoduše zasunete bankovku do otvoru, po vyzvání (případně provedení volby čísla stojanu) zvednete pistoli a tankujete až do vyčerpání vloženého obnosu. Obvykle lze použít bankovky v hodnotě 20, 50 a 100 švédských korun (1 švédská koruna je něco málo přes 3 české). Ceny benzínu a nafty jsou zhruba na stejné výši jako u nás.

Zní to snadně, že? Jenže ouha, výzvy a popisy jsou obvykle ve švédštině, takže pokud nevládnete alespoň základy tohoto jazyka a v okolí není nikdo, kdo by vám mohl poradit (všichni Švédové mluví velmi dobře anglicky a jsou velmi ochotní vám pomoci, pokud je požádáte), raději se samoobslužným benzínkám vyhněte. Ušetříte si případné perné chvíle. Na druhou stranu mívají samoobslužné benzínky o něco nižší ceny.

O informacích

Informačích tabulí a map je kolem silnic, včetně těch nižších tříd, opravdu požehnaně. Jev u nás naprosto neznámý, ale velmi šikovný. Jednoduché odpočívadlo s informačními tabulemi ve švédštině, angličtině a němčině naleznete před prakticky každým, i menším, městem. Před těmi většími si můžete vzít i mapy a další materiály o daném městě. Samozřejmě zdarma. Vyskytují se i na dalších, nespecializovaných odpočívadlech a odpočívadlech kolem dálnic. Najdete zde také informace o zajímavostech, muzeích a parcích v okolí, které stojí za návštěvu. Pokud chcete mít ze Švédska víc, než jen kilometry dálnic a nechcete předem zdlouhavě lovit na internetu, či kupovat drahé průvodce, doporučujeme občas zastavit a využít těchto informačních bodů. Případná zajížďka stojí za to.

Ještě něco o silnicích a zatáčkách

Uvedli jsme, že švédské silnice jsou v dobrém stavu. Za tímto tvrzením si stojíme, ale čestně upozorňujeme na pár faktů. Jednak jsou švédské okresky (pokud se po některé vydáte) občas poněkud užší než ty české a jelikož se s protijedoucím kamionem můžete potkat prakticky kdekoli, doporučujeme zvýšenou opatrnost.

Za zmínku stojí i další typ silnic, který by našinec na první pohled mylně považoval za polní cestu, kam by vjel leda tak s džípem. Švédové běžně využívají štěrkových/písčitých cest k malým vesnicím a usedlostem, případně které fungují jako spojky mezi asfaltovými silnicemi. Nejde o žádné podřadné cesty, ale o solidně zpevněné cesty s písčitým povrchem, po kterých lze bez obav a problémů jet i 70 km/h (prakticky odzkoušeno). Ty, se kterými máme zkušenost, byly velmi dobře udržované, bez děr či velkých kamenů. Je jen třeba myslet na to, že mají šíři asi tak na jedno širší auto. To je často řešeno rozšířeními, kde se případná protijedoucí vozidla vyhýbají.

Poslední odstavec k této kapitolce se týká u nás neznámého provedení odboček vlevo. Někdy se můžete setkat s tím, že odbočit vlevo vlastně znamená odbočit vpravo do zatáčky, která se pak obloukem kolmo napojí na původní silnici. Odbočení vlevo je pak přejetím této silnice v kolmém směru. Na dálnicích a rychlostních silnicích se s tím nesetkáte, ale u menších silnic pravděpodobně ano. Upozorňujeme, že tyto odbočovací nájezdné oblouky mívají malý poloměr - jsou tedy ostré a úzké, takže zpomalit je rozhodně na místě.

Malé shrnutí závěrem

Německo: Přes moře: Švédsko: Doufáme, že pokud někdy budete řídit po Švédsku, nesetkáte se s problémy. Nejen díky ukázněnosti švédských řidičů by vaše cesta měla být bezpečná a klidná. Pokud snad máte nějaké dotazy ohledně cest po této severské zemi či jiných věcí s po bytem v ní spojených, kontaktujte nás.
Xyl, 25.7.2007